Společnost IDC ve své nové analýze uvádí, že trh chytrých telefonů v regionu EMEA v posledním kvartálu loňského roku spíše stagnoval při mírném meziročním růstu o 0,4 %. Ve sledovaném období se prodalo celkem 98,8 milionu zařízení.
Analytická společnost poukazuje zejména na pokračující dynamickou expanzi čínského Huawei, které v regionu EMEA meziročně posílilo o 73,7 % na 20,9 milionu prodaných kusů a zdárně se dotahuje na vedoucí Samsung.
„V Evropském hospodářském prostoru, jenž je pro Huawei klíčový, se výrobci téměř podařilo Samsung předstihnout,“ dodává Marta Pintová z IDC. „Apple navzdory nedávnému varování společnosti ohledně zisku zaznamenal solidní čtvrtletí, i když ne tak silné jako poslední kvartál roku 2017.“
Apple v posledním čtvrtletí loňského roku oslabil o 14,8 % na 16,4 milionu kusů. Výjimečně úspěšný kvartál má za sebou naopak Xiaomi, jež meziročně vyrostlo o 70,5 % na 4,2 milionu prodaných zařízení.
„Xiaomi postupně – i když s obtížemi – vstupuje na nové evropské trhy,“ doplňuje Pintová. „Huawei na druhou stranu těží z etablované pozice a pomocí agresivního marketingu a silného produktového portfolia útočí na vedoucí pozici Samsungu.“
Analytička rovněž vyzdvihla úspěch Honoru, druhé značky Huawei. „Telefony cenově dostupnější značky Honor se oproti modelům Huawei prodávají lépe v maloobchodech než u mobilních operátorů. Huawei tak úspěšně pokrývá více prodejních bodů.“
Doplňme, že v žebříčku nejsilnějších výrobců se po Samsungu, Huawei a Applu objevila na čtvrté příčce v našich končinách téměř neznámá společnost Transsion, která dominuje hlavně v Africe. Tento výrobce si ve čtvrtém kvartálu 2018 polepšil o 31,5 %.
IDC dodává, že v roce 2019 by měl prodej chytrých telefonů v regionu EMEA nepatrně poklesnout o 0,1 %, přičemž negativní výsledky se projeví zejména v západní, střední a východní Evropě. Blízký východ a Afrika by měly zaznamenat meziroční růst o 2,8 %.
Analytická společnost rovněž odhaduje, že Android bude dál upevňovat vedoucí pozici na trhu s tím, jak spotřebitelné na Blízkém východě a v Africe budou obměňovat své „hloupé“ telefony za cenově dostupná chytrá zařízení.
Tabulka – Výsledky prodeje chytrých telefonů v regionu EMEA (miliony kusů)
Výrobce | Prodej 4Q18 | Podíl 4Q18 | Prodej 4Q17 | Podíl 4Q17 | Meziroč. změna |
1. Samsung | 27,7 | 28,0 % | 28,8 | 29,3 % | -3,8 % |
2. Huawei | 20,9 | 21,2 % | 12,0 | 12,2 % | 73,7 % |
3. Apple | 16,4 | 16,6 % | 19,3 | 19,6 % | -14,8 % |
4. Transsion | 8,2 | 8,3 % | 6,3 | 6,4 % | 31,5 % |
5. Xiaomi | 4,2 | 4,3 % | 2,4 | 2,5 % | 70,5 % |
ostatní | 21,4 | 21,6 % | 29,5 | 30,1 % | -27,6 % |
Celkem | 98,8 | 100,0 % | 98,3 | 100,0 % | -0,4 % |
Zdroj: IDC
Tabulka – Prognóza vývoje trhu chytrých telefonů v regionu EMEA (miliony kusů)
Platforma | Prodej 2019 | Podíl 2019 | Prodej 2023 | Podíl 2023 | CAGR* 19-22 |
1. Android | 308,0 | 57,5 % | 336,1 | 63,4 % | 2,2 % |
2. iOS | 49,0 | 9,2 % | 50,8 | 9,6 % | 0,9 % |
3. RTOS** | 178,3 | 33,3 % | 142,9 | 27,0 % | -5,4 % |
ostatní | 0,2 | 0,0 % | 0,1 | 0,0 % | -15,9 % |
Celkem | 535,5 | 100,0 % | 529,9 | 100,0 % | -0,3 % |
* složená roční míra růstu
** operační systémy základních telefonů
Zdroj: IDC