Tři smartphonové mezníky

8. 2. 2013

Sdílet

 Autor: © Minerva Studio - Fotolia.com
Za první masově rozšířený smartphone v podobě, jakou známe dnes, se dá nejspíš považovat první generace iPhonu. Až v té době si i ostatní výrobci uvědomili, že představený koncept by mohl být velkým zdrojem příjmům.

Ovšem jisté náznaky se objevovaly už mnohem dříve než v roce 2007. Vraťme se nyní do roku 1994.

IBM Simon
Pager a fax a PDA v kombinaci s černobílým dotykovým displejem. Přesně tak by se dal popsar jeden z prvních „smartphonů“ od IBM nesoucí jméno Simon. Na výšku měřil 20 centimetrů, do šíře 6,4 cm a dorostl do tloušťky 3,8 cm a vážil úctyhodných 510 gramů.  Na systému ROM-DOS otevíral poznámky, kalendář, adresář... To vše za cenu 1099 dolarů bez časově podmíněného kontraktu. Pokud nezapočteme inflaci a celkově pohyb měny, dalo by se dnes za tento obnos díky roamingu například volat z Guatemaly do České republiky skoro šest hodin.

ICTS24

Finská královna manažerů
Učiňme nyní velký časový skok do roku 1998. Tehdy na trh přichází komunikátor Nokia 9110. Sice postrádá duální režim, ale váží v podstatě polovinu toho, co výše zmíněný IBM Simon. 253 gramů označují tehdejší recenze za příjemnou váhu.
Na rozdíl od tehdy často využívaných Palm Pilotů ovšem byla Nokia zařízení, které, i díky plnohodnotné hardwarové klávesnici, dokázalo zastat funkci mobilního telefonu a „počítače“. Přijímání emailů jí nedělalo problém, stejně tak razantně ořezané weby (pomineme-li fakt, že na přelomu tisíciletí byl v Čechách internet v mobilu teprve v plenkách a dokázal fungovat rychlostí „až“ 10 kb/s).
Když v roce 2001 přišla na trh následovnice Nokia 9210 Communicator, stala se první více rozšířenou Nokií běžící na světoznámém operačním systému Symbian.

Jablečná revoluce
Prodat 270 000 kusů jednoho výrobku během 24 hodin, to se jen tak nepoštěstí. Ale Apple zkrátka trháky umí a jedním z největších byl telefon iPhone. Jeho vývoj konstruktérům z kalifornského Cupertina trval cirka 30 měsíců a stál zhruba 150 milionů dolarů. Společnost ovšem otevřela dveře do té doby celkem neobsazeného segmentu. Google se svým Androidem přišel o rok později (2008).
Do prosince 2012 se po celém světě prodalo kolem 37 milionů iPhonů, které v současnosti tvoří 53 % celkových zisků společnosti Apple. Úspěšnost telefonu tkví i ve velmi štědrých dotací od zahraničních operátorů. Ti zákazníkům s paušálem při uzavření smlouvy na určitou dobu dotovali telefon až 50 procenty.