Nástup umělé inteligence zasáhl všechny obory a výrobní podniky nejsou výjimkou, nevyužívá se zde však generativní AI.
Pro výrobní a logistické firmy totiž mohou být velkým přínosem třeba aplikace pro detekci a počítání objektů (Object Detection And Counting) a detekci defektů (Defect Detection). Už jejich názvy naznačují, co dokážou a pro jaké účely jsou určeny.
První z nich produkty nebo jejich součásti nejen počítá, ale dokáže je také kategorizovat a sledovat v průběhu celého výrobního a skladovacího procesu rychlostí přesahující 1000 kusů za minutu v režimu 24/7. Tuto funkci si můžeme představit na příkladu výrobce pečiva, který v reálném čase ví, kolik projelo výrobní linkou housek, kolik rohlíků a kolik z nich bylo s mákem, kolik slaných, kolik se sezamem a podobně.
Maximální kontrola bez ztráty pozornosti
Nástroj pro detekci defektů pak automaticky vyhledává a upozorní na jakékoli poškození nebo znečištění, ať již samotného výrobku, nebo například obalu. Kamera přitom dokáže předejít chybám způsobeným poklesem pozornosti.
Ta podle analýz Konica Minolta klesá u zaměstnanců běžně kontrolujících proces výroby již po hodině práce o téměř dvě třetiny. Funkce má rovněž velký efekt například na snižování nákladů spojených s vracením zboží, pro něž se zákazníci často rozhodnou po obdržení poškozeného výrobku nebo zboží v porušeném obalu.
Nahrazením lidského kontrolora řešením pro detekci defektů u výrobce stavebního materiálu pak Konica Minolta pomohla také ke snížení úrazovosti na pracovišti při současném zvýšení kvality kontrol, které v náročném pracovním prostředí těžké výroby dosahovaly až 30procentní chybovosti.
Kamery Mobotix, využívající umělou inteligenci, dodává Konica Minolta na trh již od roku 2017 a od té doby si po celém světě získaly desetitisíce zákazníků. Své uplatnění nacházejí nejen ve výrobních a logistických podnicích, ale například i v potravinářství, automotive, stavebnictví, retailu či v oblasti zpracování surovin. Mohou přitom plnit celou řadu úkolů od zajištění bezpečnosti práce či majetku až po monitorování chování zákazníků v obchodech.