Utápí vás licence za software? Nejste sami!

1. 1. 2015

Sdílet

 Autor: © verticalarray - Fotolia.com
Přechod na cloudové služby může zvýšit složitost a mnohdy i náklady na tradiční podnikový software. Přesto to stojí za to zkusit.

David Steinour si už neví rady s rostoucími náklady na podnikový software. Tři roky za sebou vidí tento IT ředitel Univerzity George Washingtona (GWU) minimálně 10% nárůst ročních nákladů na údržbu a podporu systému Oracle Financials a souvisejícího podnikového softwaru.

„Oracle pracuje velmi dobře, ale za tuto službu nakonec platíme obrovskou cenu,“ tvrdí Steinour.

V současné době vychází 99 % vzestupu fixních nákladů v IT rozpočtu univerzity z růstu cen za údržbu softwaru. „To se prostě nedá udržet,“ upozorňuje Steinour, jehož IT oddělení podporuje 20 tisíc studentů a 1 600 členů fakulty.

Eric Robinson, šéf IT ve společnosti Color Spot Nurseries, která jako velkoobchodní pěstitel dodává rostliny velkým obchodním domům a má se 4 tisíci zaměstnanců obrat 300 milionů dolarů, používá od roku 2000 platformu SAP.

Říká, že jeho největším problémem není cena trvalé licence za nákup softwaru SAP provozovaného interně ani roční nárůst poplatků za údržbu SAP, ale skutečnost, že jejich firma nemá z nákladů vynaložených na údržbu žádný velký užitek.

Robinson uvádí, že v jejich případě SAP postupně zvyšoval cenu podpory v ročních přírůstcích  – z původních 17 % z ceny koupené licence originálního softwaru SAP v roce 2008 poslal Robinsonovi dopis oznamující plány na postupné zvýšení jeho sazby až na 22 % plus roční nárůst založený na valorizaci indexu životních výdajů.

Vyslovil i záměr přesunout jejich firmu ze služby Standard Support na novou službu Enterprise Support. V roce 2010 platil Color Spot 18,1 % a Robinson se rozhodl ukončit využívání služeb údržby přímo od SAP a přejít k jinému poskytovateli.

V tu dobu SAP znovu zavedl Standardní podporu. Pak zvýšil u nových smluv její cenu na 19 % z původní ceny licence, služba Enterprise Support přitom zůstává na 22 %.

„Ceny přitom byly na začátku osmdesátých let na 15 % a postupně rostly na 17 %, kde zůstaly přibližně až do roku 2005,“ uvádí Ray Wang, analytik společnosti Constellation Research, který se specializuje na vyjednávání smluv k podnikovému softwaru. Od té doby došlo k nárůstu na 19 %, respektive nyní na 22 %, dodává Wang.

Robinson uznává, že systém SAP, který jejich firma využívá, je stabilní a že nemusel na podporu volat často. Poukazuje však na to, že SAP nepodporuje žádnou z úprav, kterou využívají.

Podpůrné balíčky a hlavní upgrady, které jejich IT oddělení muselo instalovat pro zachování kompatibility se smlouvou pro údržbu a podporu, byly drahé a pro jejich podnikání neměly vlastně žádnou hodnotu.

Nejvýznamnější klienti firmy SAP nyní každoročně vydávají 2 až 5 milionů dolarů za smlouvy o údržbě a podpoře, což je průměrně 20 až 25 % původní ceny za licenci softwaru, uvádí Wang.

„Každé čtyři roky tak zaplatí stejnou částku, kterou původně vydaly za příslušné licence, a přitom velmi často uvádějí, že za své peníze nedostávají funkce, které by chtěli. Uvažují, zda by nebylo lepší za údržbu neplatit a každé čtyři až pět let si jen koupit nový software,“ tvrdí Wang.

Pro Robinsona překročila situace únosnou mez, když se rozhodl neupgradovat z verze 4.7 a SAP vyžadoval po firmě Color Spot přechod na svůj program rozšířené údržby, která je určena pro uživatele starších verzí softwaru SAP.

„V tu dobu tvořily náklady na SAP pětinu našeho IT rozpočtu. Bylo to směšné,“ vzpomíná Robinson. V ten okamžik se rozhodl už neobnovit smlouvu na údržbu.

 

ICTS24

Kompletní článek zahrnující spoustu dalších poznatků, trendů a zajímavostí si můžete přečíst v Computerworldu 1-2/2014.