Začněme u vlajkové lodi Samsungu mezi smartphony, Galaxy S5. Podle informací listu Wall Street Journal jihokorejská společnost zatím prodala o 40 % méně kusů S5, než očekávala. Tržby Galaxy S5 dosáhly za první tři měsíce od jeho vydání dvanácti milionů kusů, zatímco v tom samém období předchozího roku to u modelu Galaxy S4 bylo 16 milionů kusů.
Problém je nejenv tom, že se tento rok prodalo o dva miliony kusů méně, ale také v tom, že Samsung kvůli velkým očekáváním nechal vyrobit o pětinu Galaxy S5 více. Ty mu teď leží na skladě. I když to Samsung zatím oficiálně potvrdil, podle WSJ se tak nyní třese židle pod šéfem mobilní divize.
Neúspěch Galaxy S5 nepřekvapil analytiky ani recenzenty, kterým se smartphone v plastovém obalu nelíbil. Na trhu se navíc objevují telefony s obdobnými funkcemi, které i dobře vypadají, od firem jako Xiaomi, Lenovo, či Huawei. A úspěchu Galaxy S5 příliš nepomohlo ani vydání iPhonu 6.
Další problém: čistý zisk Samsungu klesl ve třetím čtvrtletí o 49 procentních bodů a marže klesly z patnácti na pouhých sedm procent, což je nejméně od roku 2008. Podle společnosti IDC podíl Samsungu na trhu v třetím čtvrtletí meziročně klesl z 32,5 % na 23,8 %.
Samsung cítí, že se něco musí změnit, a tak nedávno oznámil, že v příštím roce sníží počet prodávaných modelů smartphonů až o třetinu.
„Galaxy S5 byl pro Samsung katastrofou,“ řekl Patrick Moorhead ze společnosti Moor Insights & Strategy. „Investovali do špatných funkcí typu senzoru pro monitorování tepu - kdo si chce takovýmto způsoběm měřit tep? Navíc je telefon plastový, což vypadá levně. Zájemci o prémiové telefony očekávají víc.“ Procesor Exynos, který pohání Galaxy S5 na některých trzích, je pomalejší, než u konkurence.
„V benchmarcích tento telefon úplně propadl,“ uvedl Moorhead.
Pouhá výměna několika lidí v managementu však nepomůže. Samsung se potřebuje podle Moorheada konečně „začít více soustředit na technologie a funkce, které uživatelé prémiových telefonů chtějí.“ „Musejí přestat žít v minulosti, kdy měli oproti Apple výhodu. I jejich reklamy jsou zastarelé.“ Podle Moorheada Samsung potřebuje vyvinout nové technologie, které uživatele něčím obohatí a konkurence je zatím nemá.
„Samsung nemá ani tak problém s managementem, jako se svou značkou,“ dodal Jack Gold ze společnosti J. Gold Associates. „V minulosti byl Samsung značkou, kterou jste si zvolili, když jste nechtěli iPhone nebo BlackBerry, ale lepší telefon s Androidem. Nyní dělá kvalitní androidové telefony celá řada výrobců a Samsung se stal jen jedním z mnoha. Podle mého názoru prostě potřebují manažery, kteří mají tu správnou vizi.“