Hledám telefonní číslo hotelu. Vím, jak se jmenuje. Vím, že se nachází blízko
letiště v San Francisku. Když však pátrám ve Žlutých stránkách Yahoo, vycházím
naprázdno.
- Jiné on-line seznamy na tom nejsou lépe, a tak končím se surfováním po
webových stránkách hotelových řetězců, abych na nich hledal telefonní čísla. S
vědomím času, který jsem těmito snahami promarnil, mi nezbývá nic jiného, než
zvednout sluchátko a zaplatit za službu poskytující informace o telefonních
číslech. Jde o typickou záhadu věku informací: duplicitní informace, nebo vůbec
žádné informace. Zdá se, že příliš mnoho těch, co začali s Internetem, si vzalo
příklad z Microsoftu: Více zaujati cenou svých akcií než kvalitou produktů
poskytují data, která jsou často neúplná, nepřesná nebo trpí oběma těmito
neduhy.
Skoro-informace, žádné informace
Mapy jsou věčným problémem. Databáze jednoduše nejsou tak chytré, aby bylo
všechno v pořádku. Když jsem hledal spojení z mého domova v Seattlu na adresu
na místním ostrově obsluhovaném pouze dvěma trajekty, MapQuest vypočítal trasu,
jež by znamenala, že bych se odchýlil z cesty o více než 30 mil. A v Bostonu
tento systém přišel s trasou letiště hotel, kterou by nikdo znalý místních
poměrů ani v opilosti nedoporučil (a nadto ještě vynechal ošidnou odbočku na
konci).
- Srkaje limonádu v dopravní zácpě při cestě na letiště JFK v New Yorku jsem se
pokoušel dotázat nové bezdrátové verze Travelocity Palm 7 zda moje letadlo
odletí na čas. Systém mě ujistil, že by mělo, což znamená, že bych je zmeškal.
Ve skutečnosti mělo letadlo 45minutové zpoždění. Dostal jsem se na palubu, a
ještě hodně času mi zbylo.
- Pravda, stejnou dezinformaci bych obdržel, kdybych použil svůj mobil a
zavolal do aerolinek. Koho to však zajímá? Šlo jen o další příklad toho, jak
špatná data byla klamně vydávána za informace. Je to ještě horší než jednoduché
"Já nevím," které přinejmenším zabraňuje vytváření pocitu, že někdo disponuje
znalostmi, jež ve skutečnosti nemá.
- Není to jen prostý obsah, co způsobuje problémy. Je to rovněž způsob, jakým
sídla s daty zacházejí. Značně mě například frustrovalo objednávání svatebního
daru z on-line seznamu webu Macy\s. Když jsem se vrátil na tyto stránky
okamžitě poté, co jsem objednal dar, seznam vypracovaný novomanžely stále žádal
o konvici, kterou jsem právě poslal. Použil jsem telefon, abych se dozvěděl, že
Macy\s neodstraní položku ze seznamu přání, dokud není dodána. A tak může přes
víkend jakékoliv množství lidí objednávat duplikáty, čímž způsobí rozčarování
sobě, mě i novomanželům. Macy\s má všechna potřebná data "pouze" je správně
nevyužívá.
- Služba Expedia společnosti Microsoft je stejně legrační. Pokud ji požádáte,
aby našla nejlevnější let jakýchkoliv aerolinií, často získáte cenu vyšší, než
kdybyste ji požádali o nejlevnější let u jediného leteckého přepravce.
- Jde o nějaké porušení euklidovské logiky? Nikoliv. Systém pouze dává větší
váhu času odletu než ceně. Pokud váš dotaz směřuje na jediné aerolinie,
dostanete lety v širším časovém rozmezí a tudíž máte větší naději najít
levnější letenku.
S chytrostí to není příliš slavné
Kvalita dat se nyní zdá být pro webový průmysl stejně důležitou jako kvalita
softwaru pro průmysl počítačový. A použitelnost? Darmo hovořit! Pokud se
zeptáte weather.com na teplotu v Bostonu, zeptá se vás, který ze šesti Bostonů
máte na mysli. Myslete si, že jsem praštěný, ale vsadím se na 99,99 procenta,
že se otázka týká města ve státě Massachusetts. A tak proč jej nedat na
obrazovku jako implicitní možnost? Jestliže byste opravdu měli na mysli,
řekněme Boston ve státě New York, vždycky byste si mohli vybrat jiné město.
Nemuselo by dokonce docházet ani takzvanému průlomu v přístupu. Služba Ask
Jeeves (www.ask.com) byla vehementně nabízena jako chytré rozhraní pracující s
přirozeným jazykem. Mnohem lépe se však vypořádá s otázkou "Jaká je populace v
Las Vegas?" než s dotazem "Kolik lidí je ve velkoměstské oblasti Las Vegas?"
Nakolik je potom chytrá?
Aby se věk skoro-informací stal minulostí, bude třeba přijmout závazek ohledně
kvality a provedení známky, o jejíž pochopení počítačový průmysl zatím zájem
téměř neprojevil. Do té doby předpokládejme, že data na Internetu mohou být
téměř správná.
9 0563/DĚD