Chcete knížku, logo či zvonění do svého mobilu, DVD, tričko či něco ještě
hodnotnějšího, a chcete to levně? Máte-li dost času, trpělivosti a také štěstí,
na internetu to všechno můžete získat za symbolickou cenu, nebo dokonce
zadarmo. Stačí stát se členem věrnostního programu a sbírat virtuální měnu,
kterou můžete proměnit ve slevu, nebo konkrétní předmět, který provozovatel
daného systému nabízí.
Věrnostní systémy jsou každému, kdo alespoň občas nakupuje zboží nebo služby,
známy z běžného života své bonusové programy mají mobilní operátoři, obchodní
řetězce i drobní živnostníci, kteří se prostřednictvím zdánlivě jednoduchého
získávání výhod snaží přesvědčit zákazníky, aby nakupovali právě u nich, a
pokud možno opakovaně a častěji. Úměra takových programů je velmi jednoduchá
čím více peněz utratíte, tím atraktivnější odměna se vám vrátí. Můžete si být
jisti, že žádný obchodník na podobném způsobu formování věrného zákazníka
nezchudl, každou slevu totiž draze zaplatíte v hotovosti, kterou u něho během
obchodování utratíte. Jak kdysi napsali Jiří Grossmann a Miloslav Šimek v jedné
své povídce, nechci slevu zadarmo. Tato všudypřítomná charakteristika
věrnostních systémů platí vždy, bez ohledu na to, jaké podoby systémy nabývají
ať už svými nákupy směřujete k poukázce na slevu, výrobku, za který při výměně
za žetony nebo body nezaplatíte vůbec nic, nebo se účastníte spotřebitelských
soutěží, kdy je výhra otázkou štěstí při závěrečném losování.
Své věrnostní systémy má i internetový svět, a na rozdíl od světa reálného máte
na internetu šanci, že přímé peníze po vás jejich provozovatelé nebudou chtít.
Pokud tedy nebereme v úvahu odměny za nákupy v internetových obchodech, které
si nijak nezadají se svými kamennými protějšky. Programy na utužení věrnosti
totiž existují na internetu také v takové podobě, že koupit nemusíte vůbec nic,
a přitom něco dostanete. Majitelé internetových serverů to pochopitelně
nedělají z lásky k internetové komunitě: V konečném důsledku i věrnost
internetovému serveru vás bude stát peníze za připojení (a pokud berete v úvahu
i další hledisko, pak počítejte s prohýřeným časem) a odměnu, kterou od serveru
nakonec inkasujete, zaplatí provozovatel za peníze získané od sponzora
(inzerenta), jemuž vaši věrnost prodal. Dlužno říct, že věrní uživatelé jsou
jak pro internetové podnikatele, tak pro inzerenty mnohem zajímavější než ti,
kdo neustále hledají, kde by zakotvili.
Tiscali Plus
Existuje velké množství příležitostí, jak pomyslné mince, které jednou budete
moci proměnit za vysněnou odměnu, na internetu získávat. Záleží pochopitelně na
typu serveru, který odměny nabízí, ale také na jeho ochotě investovat do
marketingu a na propracovanosti celého systému. Z tohoto pohledu je jedním z
nejzajímavějších věrnostních systémů na českém internetu program s názvem
Tiscali Plus (plus.tiscali.cz), kterého se účastní ti, kdo se prostřednictvím
stejnojmenného telekomunikačního operátora připojují k internetu. Za každou
prosurfovanou hodinu ve špičce získává uživatel 2 body, za hodinu mimo špičku
bod jeden. Těm, kdo rádi počítají, poskytněme několik zajímavých čísel. Pokud
si budete chtít za Tiscali body koupit například videokazetu, musíte na
internetu (připojeni přes Tiscali) strávit přibližně 225 hodin ve špičce nebo
450 hodin mimo ni. Kazeta vás tak přijde zhruba na 10 tisíc korun. Neznamená to
však, že odpojíte modem a půjdete si ji koupit za pět set do obchodu. Kouzlo
odměny tkví v takových případech v tom, že čas na internetu stejně trávíte a
proč se tedy nepřipojit přes Tiscali, když konkurenti věrnostní program nemají
nebo nenabízejí tak atraktivní ceny?
Tiscali Plus je zajímavý péčí, jakou mu portál Tiscali věnuje. Každý účastník
programu může nejen sledovat své vlastní konto a těšit se tak na odměnu, která
ho nemine, ale má k dispozici také propracovaný katalog, objednávkový systém s
možností zjistit, v jakém stavu se nachází objednávka odměny, kterou si vybral,
a může dokonce body utratit v aukcích. Tiscali program je vlastně malý
internetový obchod, v němž utrácíte výhradně virtuální peníze.
Bonus Centrum
Zatímco na Tiscali získává uživatel body za naskakující telefonní impulsy, na
druhém portálu, který má věrnostní systém, české dvojce Centrum
(http://www.centrum.cz), se kredity (jak se tamní virtuální měna nazývá)
přičítají za pouhé prohlížení stránek, potažmo tedy vlastně za načítání reklamy
při používání bezplatných služeb portálu. Proti duchaplným uživatelům, kteří si
naprogramují skript, jenž za ně sám bude sbírat kredity, je ale Centrum
pojištěno za jeden den je možné získat jen 150 kreditů. Tento nedostatek a pro
poctivé sběrače jistě nepříznivá skutečnost je ale vyvážen tím, že kredity se
na Centru načítají také za vybírání freemailové schránky přes protokol POP3,
tedy bez nutnosti navštívit byť jen jedinou stránku Centra a zhlédnout
jakoukoli reklamu, a možností získat za některé aktivity větší počet bodů
(například za odeslání vybrané pohlednice).
Program Centra (http://bonus.centrum.cz) láká uživatele už od samého počátku
portálu (tedy od září 1999), jeho nevýhodou ale je, že zde můžete získat pouze
slevy nebo výhody při užívání portálových služeb (prostor ve schránce nebo na
freewebu), a odměny proto nejsou příliš atraktivní, zvlášť když to, co se
nabízí, nepotřebujete. Bonus na Centru rozhodně vypadá, jako by se o něj
nepečovalo, přesto v portfoliu služeb portálu zůstává a v jejím popisu stojí,
že se jedná o "originální službu českého internetu".
Klub iDnes
Patrně nejširší škálu možností, jak na své konto připisovat virtuální bodíky,
najdeme na zpravodajském portálu iDnes (http://www.idnes.cz). Měna zde má
"podobu" dukátů, které je možné získat nejen procházením po serverech, jež do
rodiny iDnes patří, ale také třeba nákupem finančních služeb na Fincentru,
které k ní náleží, dodáním podnětu pro článek nebo účastí v nejrůznějších
akcích, jež portál vyhlašuje. Členové věrnostního systému mohou od HVB Bank
získat kreditní kartu, která zároveň funguje jako slevová karta klubu. Pravda,
dnes má každý v peněžence nebo po kapsách v průměru tři karty na nejrůznější
slevy, kreditní karta ale má svou jasně danou roli a tento platební nástroj
bude mít stále větší význam.
Nevýhodou Klubu iDnes (http://klub.idnes.cz) je snad jen to, že je náhodnému
návštěvníkovi poměrně dobře skryt a i ti, kdo ho znají, mohou mít problémy
najít vstup na své konto. Pokud se vám ale povede ho najít, můžete si po
nasbírání dostatečně baculatého měšce vybrat ze širokého spektra odměn, včetně
předmětů označených logem iDnes. Kdo chce být věrným, může být ještě věrnějším,
když bude nosit klíčenku s logem svého portálu.
Fazole
Trochu jiným systémem mezi věrnostními programy je server Fazole
(http://www.fazole.cz), který primárně nevznikl proto, aby uživatelé hledali
své bohatství na něm, ale na partnerských serverech, jež jsou součástí
marketingového propletence. Fazole pak sdružují uživatele a poskytují jim
informace, kde mohou svou luštěninu sebrat (pozor, její nadměrná konzumace může
vést k velmi nepříjemným důsledkům!). Server tak zvyšuje návštěvnost těm, kdo
naoplátku poskytují slevy nebo celé odměny, případně za vstup do systému
zaplatí. Tento původní záměr postupně nabíral nové rozměry, takže dnes už
Fazole.cz neslouží jenom jako katalog partnerských webů, ale také jako místo,
kde fazoláři tráví svůj volný čas například ve fórech.
Aktivity serveru by se měly v brzké době rozšířit o nabídku dial-up připojení
(tedy sbírání fazolí po vzoru Tiscali) nebo možnost stáhnout si kupony na slevu
v kamenných obchodech. Otázkou je, zda server není světem pro sebe samým,
protože atraktivní odměny aby uživatel pohledal a noví partneři, kteří by ho
trochu rozhýbali, se do zavedeného systému zjevně jen tak nepohrnou.
OnlinePanel
Některé věrnostní systémy vyžadují od svých členů opravdu velkou trpělivost.
Autor tohoto článku se už dva a půl roku poctivě účastní výzkumů prováděných na
stránce OnlinePanelu (http://www.onlinepanel.cz) a vypadá to, že pokud se toho
dožije ve zdraví, tempem, jakým je možné za účast ve výzkumech získávat
oplatky, si teprve v úctyhodném věku 80 let bude moci v agentuře NMS vyzvednout
horské kolo ale považte, patrně už mu bude k ničemu.
Aral a ti druzí
V poslední době se na internet odvážily se svými věrnostními systémy také
obchodní společnosti, které je dosud ponechávaly jen v oblasti kamenného
obchodování. Internet je důležitým (ale nikoli jediným) komunikačním nástrojem
při získávání odměn za nakupování v síti čerpacích stanic Aral a v marketech
OBI, jejichž zákazníci mají svá Aralkonta (http://www.aralkonto.cz) a Obikonta
(http://www.obikonto.cz). Provozovatel druhého jmenovaného nicméně před časem
prohlásil, že ke konci června program ruší, ale slibuje ho nahradit nějakým
jiným. I když má pojmenování virtuální měny ve věrnostních systémech často
poukázat na souvislost s měnou skutečnou (dukáty, kredity, bony), některým
jejich provozovatelům nelze upřít velkou dávku kreativity při jejich vymýšlení.
Na internetu je možné narazit také na poměrně neznámé programy, které své body
pojmenovaly například priory, glukony nebo hlodyty. Ať už sbíráte, co sbíráte,
opatrujte své internetové peníze dobře a z odměny se těšte. Věřte, že je to
vždy odměna velmi draze zaplacená.