Víte o svých zákaznících vše, co vám vaše data nabízejí? I.

27. 5. 2014

Sdílet

 Autor: © alphaspirit - Fotolia.com
Banky a finanční instituce si málokdy mohou stěžovat na to, že by měly dat málo. Problémem spíš bývají data špatně dostupná nebo třeba neaktuální.

Pro využití dat ke kvalitní komunikaci s klientem je klíčové mít v datech tzv. konsolidovaného klienta. To znamená vědět, že Jakub Novák má běžný účet s pravidelnými příjmy a výdaji, aktivně využívá kreditní kartu, má pojištění nemovitosti, stavební spoření a tarif u partnerského telefonního operátora. Toho dosáhneme propojením klientských informací z každého systému v bance (navzájem) tak, že každému unikátnímu klientovi nastavíme pomocné specifický konsolidovaný identifikátor. Tento identifikátor klienta by měl zůstat neměnný a měl by zajistit, že se dokážeme napojit na všechny ostatní a v čase se měnící identifikátory a měnící se informace.

Takto seskupená data si ukládáme do speciálních analytických datových úložišť, tzv. datamartů a využíváme např. pro výběr klientů do kampaní. Pokud chceme popsat portfolio našich klientů kolegům z různých bankovních oddělení z různých pohledů, pak nad datamartem definujeme a zpřístupňujeme tzv. BI reporty.

Aby data v datamartu byla pro všechny výše nastíněné aktivity opravdu užitečná, musíme se ještě zamyslet nad otázkou, jaká je kvalita a aktuálnost našich dat. Máme zaznamenanou informaci o tom, kdy byla naposledy ověřena klientova adresa? Kdo ji ověřil? Co když se informace z Call centra a pobočky liší? Vybíráme si ke konsolidovanému klientovi skutečně tu aktuální informaci?

Jiným omezujícím pohledem je právní hledisko. Jaká data a k čemu je můžeme využít? Můžeme si do datamartu vložit i informace od dceřiných společností či od partnerských společností? Můžeme si ukládat informace o solventnosti klienta? Na první pohled jednoduché otázky, ale odpověď není vždy po ruce, zpravidla se liší společnost od společnosti.

Když už víme, pod jakým označením se klient pohybuje v každém systému banky, mělo by být „teoreticky“ jednoduché poznat jeho aktuální situaci. Jenže realita bývá jiná, o tom, ale již někde jinde.

Zaujala vás problematika? Více informací naleznete v kompletní verzi zde.

ICTS24


Dagmar Bínová, Consultant Adastra
Šárka Krkošková, Consultant Adastra

Adastra


Autor článku