VoiceCon 2007: IP telefonii dnes ne

5. 9. 2007

Sdílet

Keynote prezidenta divize Business Systems Microsoftu Jeffa Raikese na VoiceConu 2007 jistě také donutila k zamyšlení spoustu z CIO přítomných, kteří v současnosti ve svých firmách zvažují implementaci IP telefonie. Smělé prohlášení Raikese oponovalo dnešním investicím do této technologie. Do tří let (tedy do roku 2010) totiž údajně ceny technologií spjatých s IP telefonií poklesnou, a její nasazení tak finančně vyjde na pouhou polovinu.

Keynote prezidenta divize Business Systems Microsoftu Jeffa Raikese na VoiceConu 2007 jistě také donutila k zamyšlení spoustu z CIO přítomných, kteří v současnosti ve svých firmách zvažují implementaci IP telefonie. Smělé prohlášení Raikese oponovalo dnešním investicím do této technologie. Do tří let (tedy do roku 2010) totiž údajně ceny technologií spjatých s IP telefonií poklesnou, a její nasazení tak finančně vyjde na pouhou polovinu.

V následné panelové diskusi zástupci společnosti Siemens přišli s tím, že pokles cen technologií bude ještě o něco drastičtější. Některé z dalších firem zabývajících se IP telefonií však podotkly, že výsledná cena není pouhou výslednicí dílčích cen infrastrukturního hardwaru, softwaru a middlewaru. Profesionální služby jsou totiž, hlavně pro velké podniky významnou součástí implementace, a jejich cena má spíše tendenci narůstat.

Microsoft také zpochybnil význam dnešních investic do IP telefonie, protože podle něj mnoha podnikům nepřináší kýžené benefity. Místo toho firmám prozatím doporušil investici do platforem jako OCS, při zachování většiny ze stávající telekomunikační infrastruktury, alespoň do doby, než cena IP telefonie poklesne na přijatelnější úroveň. „Naučte raději váš starý telefon nové triky,“ zaznělo doslova. Ne zrovna potěšitelné poselství pro výrobce pobočkových telefonních ústředen (PBX) a dalšího zařízení, jejichž hardware jde momentálně na odbyt docela dobře.

Ti sebou však nenechali otřást a místo odpovědi v poklidu ohlašovali novinky z produktového portfolia. Samotné Cisco jich zmínilo více než 40, krom toho oznámilo strategické partnerství s IBM na společném vývoji řešení pro unified communications. Společnost Avaya si však poznámku Microsoftu líbit nenechala a její CEO Louis D'Ambrosio zdůraznil, že se jeho firma v oboru telekomunikací pohybuje o něco déle, a dokáže poskytnout spolehlivější, dostupnější (ve smyslu dostupnosti služeb) a bezpečnější řešení.

OCS a stolní telefony

Společnost z Redmondu tedy jen upřesnila své dřívější konstatování a uvedla, že ani netvrdí, že IP PBX nebudou do budoucna potřeba. Vždyť také prvotní vydání jejího OCS bude pravděpodobně podporovat pouze okolo dvacítky telefonních funkcí, oproti 100 až 200, které nabízejí řešení hlavních výrobců IP PBX. Jistě, snížení tohoto rozdílu může být jen otázkou času, Microsoft však přesto bude muset přesvědčit hlavně podnikové uživatele a ukázat jim, že dokáže nabídnout stejně kvalitní a spolehlivé řešení, jako dlouholetí hráči v telekomunikačním odvětví.

Již na VoiceConu Microsoft ukázal několik zajímavých věcí spojených s hlasovou komunikací. Například v praxi demonstroval adaptivní kodek, který dokázal zprostředkovat výtečnou kvalitu hlasu, a to i přes ztrátové vedení. Ten bude součástí nadcházejícího OCS, a komerčně dostupný tedy v průběhu příštího roku.

Jednou ze zajímavých otázek je rovněž budoucnost stolního telefonu. Vezmeme-li v potaz, že jeho komunikační funkci dokáží spolehlivě (a v mnoha případech lépe a kvalitněji) zastat například PC či mobilní zařízení, může vyvstat pochybnost, proč stolní telefony v současnosti stojí za výrazným podílem nákladů (30 až 50 %) na IP telefonii. V tomto ohledu je možná poněkud překvapivé, že firmou, která otevřeně predikuje pokles významu a podílu stolních telefonů v realizaci unified communications, je jejich úspěšný prodejce společnost Siemens.

ICTS24

Následující roky v odvětví budou velice zajímavé pro celý telekomunikační průmysl, podniky, uživatele i nezaujaté pozorovatele. Evoluce spojených komunikací má totiž jistě potenciál dosáhnout obřích rozměrů, a vyrůst ze současného prvočího stavu do jediného myslitelného řešení zítřka. Zvýšení produktivity i efektivity komunikace a spolupráce, či snížení nákladů jsou jen několika z mnoha benefitů, jichž bychom se tak v příštích pár letech mohli dočkat...

 

Autor článku