Všichni chtějí chytré reproduktory

Sdílet

 Autor: Genius
Trh zařízení pro chytrou domácnost v regionu EMEA ve třetím čtvrtletí minulého roku stoupl o 31,4 % na 23,6 milionu prodaných zařízení. Nejvíce rostla poptávka po chytrých reproduktorech, dařilo se ovšem všem segmentům. Trh by měl podle IDC do roku 2022 růst v průměru o 19,2 % ročně.

Společnost IDC ve své aktuální zprávě uvádí, že trh zařízení pro chytrou domácnost v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky ve třetím kvartálu 2018 vykázal nárůst o 31,4 % na 23,6 milionu. Dvouciferný růst zaznamenaly všechny produktové kategorie.

Nejvíce se dařilo chytrým reproduktorům, jejichž prodej stoupl o úctyhodných 116,7 %, a to i přesto, že lídři tohoto segmentu Amazon a Google ve sledovaném období neuvedli svá zařízení na nové trhy v regionu.

IDC předpokládá, že pozitivní vývoj se přehoupl i do posledního čtvrtletí minulého roku, jelikož Google Home expandoval na čtyři nové trhy a zařízení Amazon Echo byla uvedena do prodeje v Itálii a ve Španělsku.

Společnost očekává, že trh zařízení pro chytrou domácnost poroste do roku 2022 v průměru o 19,2 % ročně. Největší kategorií zůstane videozábava zahrnující chytré televizory a zařízení pro streamování obsahu, její význam však bude klesat na úkor ostatních segmentů.

IDC uvádí, že chytré reproduktory budou v roce 2022 tvořit 23,3 % trhu. Třetí největší kategorií budou chytrá osvětlení, u nichž analytická společnost předpokládá nejvýraznější průměrný roční růst o 43,8 %.

Trh zařízení pro chytrou domácnost požene vzhůru především rostoucí poptávka po chytrých reproduktorech,“ uvádí António Arantes z IDC. „Poroste totiž zájem o hlasové ovládání domácích zařízení, což urychlí přesun spotřebitelů k chytrým zařízením.

Z hlediska jednotlivých segmentů IDC předpovídá, že nejpomalejší průměrný růst – v průměru o 11,2 % ročně – zaznamenají chytré TV a zařízení pro streamování obsahu, a to především vlivem delšího obnovovacího cyklu těchto zařízení.

Společnost odhaduje, že v roce 2022 se v regionu EMEA prodá 45 milionů chytrých reproduktorů. Ve třetím čtvrtletí 2018 byl nejsilnějším hráčem na trhu Amazon, následovaný Googlem a Applem, jehož růst limituje omezená dostupnost zařízení HomePod.

Kategorie domácích monitorovacích a zabezpečovacích zařízení, jako jsou například inteligentní senzory či kamery, by podle IDC měly v regionu růst v průměru o 20,7 % ročně.

Analytická společnost zároveň předpovídá, že v tomto segmentu dojde k výrazné konsolidaci, jelikož aktuálně existuje množství značek, jež nabízejí jen jeden produkt.

Společná kategorie osvětlení a termostatů představovala ve třetím kvartálu 2018 jen 6,8 % trhu, do roku 2022 by však měl její podíl vzrůst na 13,6 %. Podle IDC poroste zájem zejména o cenově dostupná osvětlovací zařízení.

Samsung, LG, Google a Amazon bojují o prvenství

Co se týče jednotlivých výrobců, IDC uvádí, že ve třetím čtvrtletí 2018 trhu se zařízeními pro chytrou domácnost v regionu EMEA dominovaly čtyři značky s podobným tržním podílem, a to konkrétně Samsung, LG, Google a Amazon.

Všichni výrobci z nejsilnější pětky vykázali dvouciferný roční růst, přičemž lídr trhu Samsung si polepšil nejméně, o 13,6 %. Společnost LG na druhém místě vzrostla o 17,1 %, třetí Google pak posílil o výrazných 70,2 %.

Solidní výsledek si připsala i společnost Amazon s 55,4% růstem. Pátá příčka patří společnosti Sony, jež si polepšila o 14,6 %, ovšem na trhu drží pouze 7,1% podíl. Ostatní výrobci rostli stejným tempem jako průměr trhu, tedy o 31,4 %.

Tabulka – Top 5 výrobců (tisíce kusů)

Výrobce

Prodej 3Q18

Podíl 3Q18 

Prodej 3Q17 

Podíl 3Q17 

Meziroč. změna

1. Samsung

3 752

15,9 %

3 301

18,4 %

13,6 %

2. LG

3 467

14,7 %

2 962

16,5 %

17,1 %

3. Google

3 419

14,5 %

2 009

11,2 %

70,2 %

4. Amazon

3 092

13,1 %

1 991

11,1 %

55,4 %

5. Sony

1 682

7,1 %

1 467

8,2 %

14,6 %

ostatní

8 154

34,7 %

6 204

34,6 %

31,4 %

Celkem

23 566

100,0 %

17 934

100,0 %

31,4 %

Zdroj: IDC

bitcoin_skoleni

Tabulka – Prognóza vývoje prodeje podle typu zařízení (tisíce kusů)

Kategorie

Prodej 2018

Podíl 2018

Prodej 2022

Podíl 2022

zabezpečení

10 032

9,5 %

21 106

10,9 %

osvětlení

4 849

4,6 %

21 256

11,0 %

audio

17 666

16,8 %

44 970

23,3 %

termostaty

2 336

2,2 %

5 059

2,6 %

video

68 816

65,2 %

96 697

50,1 %

ostatní

1 777

1,7 %

4 132

2,1 %

Celkem

105 476

100,0 %

193 220

100,0 %

Zdroj: IDC