Výhody a rizika online plateb – 3. díl

6. 11. 2011

Sdílet

 Autor: © nobeastsofierce - Fotolia.com
Online nakupování je stále oblíbenější, jakmile ale dojde na placení, začíná to být "zajímavé". Zajímá vás, jak je to s bezpečností vašich dat při jejich přenosu k prodejci a jak jsou zabezpečena přímo u prodejce? Pak je tento článek určen přesně pro vás!

Pod pojmem bezhotovostní platby na internetu si většina uživatelů představí platby kreditní kartou a řadu dalších naprosto standardně používaných způsobů placení (například dobírku). Možností, jak platit na internetu, je však daleko více, nabízí se třeba specializované online služby pro platby na internetu typu PayPal. Zajímá vás, jak je to s bezpečností vašich dat při jejich přenosu k prodejci a jak jsou zabezpečena přímo u prodejce? Chcete znát výhody a nevýhody jednotlivých typů online plateb? Pak si určitě přečtěte tento článek!

1. díl článku: Ochrana dat při platbách online & Placení na dobírku, fakturu, příkaz k inkasu a platba předem

2. díl článku: Platby prováděné prostřednictvím speciálních služeb

 

Mikroplatby pro drobné nákupy na internetu

Většina dosud uvedených online služeb je přímo určena zejména pro nákupy, při nichž utratíte určitou minimální částku peněz. U nepatrných částek, jako jsou třeba platby za stažení jedné hudební skladby nebo přečtení jednoho placeného článku, se používají jiné platební systémy, u nichž jsou poplatky a ceny v poněkud výhodnějším poměru.

Už před několika lety se hledala nějaká skutečně odpovídající online náhrada za drobné mince. Proto se vyvinula řada systémů pro mikroplatby, které se uvedly do praxe, nicméně stejně tak, jak se tyto systémy objevily, tak rychle většina z nich zase zmizela. Poskytovatelé dnes existujících systémů se sice neorientují na platbu těmi nejmenšími částkami, ale berou možnost platby malými částkami jako svoji výhodu oproti konkurenci.

 

Google Checkout

 

Za zmínku určitě stojí německý systém Clickandbuy (dříve se objevoval pod názvem Firstgate), který dnes patří pod německý Telecom. Ten během převodu vyvinul vlastní platební systém T-Pay. Přepravní společnost DHL provozuje vlastní platební systém DHL Checkout, dosud omezený na meinpacket.de, který je zatím otevřený i pro jiné poskytovatele finančních online služeb. I firma Google provozuje vlastní online platební systém s názvem Checkout, kterým se myslí přístup k pokladně.

Tyto platební systémy mají jedno společné, a to že jejich uživateli se stačí u vybraného poskytovatele přihlásit pouze jednou. Jen on totiž zná údaje týkající se bankovního účtu nebo kreditní karty a tyto údaje by tedy měly být v dobrých rukou. Obchodník z internetového obchodu je tedy zpravidla vůbec neuvidí. Zákazník na druhou stranu nemusí opakovaně zadávat a odesílat údaje potřebné pro uskutečnění obchodu. Zabrání se tak riziku odchycení citlivých dat zákazníka škodlivými programy.

Používání speciálních online měn, jako je třeba Bitcoin, se v současnosti již příliš nepoužívá, popřípadě je jejich použití omezeno na jednu určitou online platformu, jako jsou třeba Linden dolary ve hře Second Life. Tyto speciální měny totiž nehrají, i přes své nesporné možnosti využití, při online nakupování prakticky žádnou významnější roli, a tak je internetové obchody prakticky vůbec nepoužívají.

bitcoin_skoleni

 

Způsoby placení na internetu: několik slov závěrem

Nejbezpečnější způsoby placení na internetu jsou jednoduše řečeno ty, při nichž se mezi zákazníkem a obchodníkem vyměňuje naprosté minimum citlivých dat. Patří sem ty způsoby platby, které využívají jako prostředníka nějakého důvěryhodného poskytovatele finančních služeb. Díky němu pak mají zákazníci minimum práce se zpracováním formalit probíhajících při placení. Klasické způsoby placení, jako je platba převodem, příkazem k inkasu nebo na dobírku budou mít i přes své specifické nevýhody při online obchodování svoje uplatnění i nadále. Navíc každý zákazník si může vybrat, který způsob placení mu je nejpřirozenější a vybrat si i internetový obchod, který mu nabídne právě tento způsob platby. Dá se tedy logicky očekávat, že si uživatelsky přívětivé platební systémy budou získávat stále větší podporu.