Kalifornští regulátoři s návrhem souhlasí, mnozí se však obávají, že návrh GM umožní výrobcům autonomních vozů vyhnout se vyplácení odškodnění za nehody a jiné potíže, zatímco zároveň neférově zatíží zákazníky.
Pokud bude přijata, zabrání nové nařízení žalobě firem za nehody, zranění či smrt způsobené defektivními autonomními vozy, popisuje Armand Feliciano, viceprezident Asociace kalifornských pojišťovacích společností. Firmy by se mohly snadno vyhnout zodpovědnosti – stačilo by, aby uživatel vozu neměl plně dofouknuté pneumatiky nebo neměnil olej tak často, jak výrobce doporučuje, pokračuje.
„Kdy naposled jste se řídili všemi doporučeními ve vašem manuálu k automobilu?“ Ptá se ilustrativně Feliciano.
Právě určení zodpovědnosti za nehody je jednou z klíčových překážek, kterou je nutné vyřešit, než se samořiditelná auta vůbec mají naději dočkat všeobecného, celosvětového osvojení. A to mají první autonomní vozy na silnice přijet již v řádu několika málo let.
Kalifornie je v určení zákonů důležitou zemí, neboť právě na jejím území probíhá jak technologický vývoj, tak především testování vozů.
Pod současným zákonem jsou výrobci stále odpovědní za chyby v samořiditelných vozech, které vyžadují lidského řidiče, který na systém alespoň dohlíží – i přesto, že řidiči nedodrželi úplně všechna doporučení týkající se údržby.
Pokud zákon v Kalifornii projde, bude to znamenat bezmála revoluci v americkém automobilovém právu – a výrazné osekání práv spotřebitelů. Je nepravděpodobné, že by něco takového bylo vůbec navrženo v evropském prostředí. EU je totiž v ochraně zákazníků velice přísná.