Alespoň to tak vypadá podle nedávných pokusů skupiny amerických vědců, věnovaných stupni zapamatování čteného obsahu v závislosti na podobě fontů.
Vědci při experimentech ve výzkumných laboratořích nechali dobrovolníky číst ten samý obsah v různých fontech a došli k překvapivému závěru, neboť pokud byl font obtížně čitelný, pamatovali si respondenti více, než u snadno čitelných typů písem. Důvodem je pravděpodobně skutečnost, že pokud se čtenář na materiál musí více soustředit a věnovat mu větší množství úsilí, lépe jej současně svým mozkem i zpracuje a uloží. Alespoň to je tedy závěr studie, která byla v tomto měsíci publikována v časopise Cognition science journal. Plný text je k dispozici (v angličtině) na této adrese:
http://web.princeton.edu/sites/opplab/papers/Diemand-Yauman_Oppenheimer_2010.pdf
Uskutečněný výzkum vedl student Princetonské univerzity Connor Diemand-Yauman s pomocí svého školitele Daniela Oppenheimera a za asistence postgraduální studentky Erikky B. Vaughanové z univerzity v Indianě.
V sérii testů byli dobrovolníci konkrétně požádáni, aby si zapamatovali soubor charakteristických atributů k těžko zapamatovatelným smyšleným jménům různých druhů fiktivních mimozemských tvorů. Některé texty byly v poměrně obtížně čitelných fontech Comic Sans MS nebo Bodini MT, zatímco zbytek byl v běžném Arialu. Ti, kdo měli jména v obtížně čitelných písmech, ovšem ve výsledku dosáhli v jejich zapamatování o 14 % lepšího výsledku, než dobrovolníci, jež je četli v Arialu.
K podobnému zlepšení došlo i při pokusech v běžných školních učebnách. Některým studentům střední školy v Ohiu byly dodány prezentace a pracovní materiály ve třech obtížně čitelných fontech - Haettenschweiler, Monotype Corsiva a Comic Sans Italicized. Výsledkem opět bylo podle výzkumníků mnohem lepší zapamatování obsahu než v případě studentů, kteří jej dostali v běžných písmech.
Pro někoho nemusí být tento závěr překvapením, neboť z podobného důvodu řada uživatelů píše svoje zprávy kompletně velkými písmeny, aby svoje ideje lépe „vryli“ do mozků čtenářů. Nicméně v praxi může vést obtížně čitelný font i k tomu, že se čtenář od textu dříve odvrátí či se do jeho čtení nemusí ani pustit.