Hry podle filmů - to je téma na hodně dlouhou, skoro až akademickou debatu. Přestože se jejich kvalitativní stav v poslední době zlepšuje a už mezi nimi můžeme najít několik opravdu solidních počinů, většinová herní produkce na motivy filmových blockbusterů končí v kanálu, kam také jednoznačně patří. Vydavatelé jako by si neuvědomovali, že slavná značka nestačí a hráči se chtějí bavit i u titulu, který je licencovaný. Na Wanted: Weapons of Fate však přece jen pohlížíme s velkou nadějí. Máme k tomu hned několik důvodů. Jednak tahle hra nebyla zamýšlena jako filmový doplněk, jednak je od ostřílených autorů a vypadá opravdu dobře. Pojďme si to osvětlit. Mnozí z vás jistě viděli loňský akční blockbuster Wanted, na který lákala především Angelina Jolie v roli vražedkyně. Ačkoliv to vypadalo přinejlepším na béčko, osud tomu chtěl, že se z filmu vyklubalo jedno z největších překvapení roku, ať už po stránce kvality či úspěšnosti. Hra se původně skutečně nezamýšlela, zejména proto, že taková popularita se od filmu neočekávala. Proto švédské studio Grin, stojící například za Ghost Recon Advanced Warfighter, dostalo zakázku na vývoj herní adaptace až později. To ale vůbec není na škodu. Autoři totiž nejsou tlačeni blížící se premiérou a nutností ji stihnout. S trochou nadsázky mají tolik času, kolik potřebují, i když pochopitelně musí ctít určité termíny.
Z tohoto rozložení vyplývá i pojetí hry, která dostala podtitul Weapons of Fate. Nejde totiž o skutečnou adaptaci filmového příběhu, jako spíše jeho pokračování a jakýsi můstek mezi prvním a chystaným druhým dílem (jako obvykle bude z Wanted přinejmenším trilogie). To zní hodně lákavě a existence hry tak získává zajímavé opodstatnění. Ostatně, podílejí se na ní i filmoví tvůrci, především pak scénáristé a také herec James McAvoy, který nadabuje hlavního hrdinu Wesleyho Gibsona. Pokud jste neviděli film, tak ve zkratce prohoďme, co se v něm vlastně stalo: Wesley je vyjukancem, jenž se dostane do spárů organizace zabývající se vražděním lidí na základě „vyšší moci". Co zprvu vypadá velmi sympaticky, se nakonec ukáže být velmi zkorumpované a na závěr se Wesley dozví, že celou dobu se hnal za svým vlastním otcem, kterého měl zabít. Nakonec ho zabil jiný vrahoun, ale hrdina konečně mohl prohlédnout a dát se na tu správnou stranu barikády. Tam bude působit právě ve hře a dostane ještě jeden zásadní úkol - najít svou vlastní matku. Cesta za ní ale bude pochopitelně lemována stovkami mrtvol. Protože Wesley už není zelenáčem jako na začátku filmu, ale špičkovým strojem na zabíjení. Možná nejlepším na světě. Ale autoři slibují, že mu do cesty postaví dostatečně tuhé nepřátele.
Popravdě, vývojáři snad ani nemohli dostat lepší látku na herní zpracování. Pokud je nějaký film opravdu vhodný na převedení do herní podoby, je to právě třeskutě akční Wanted. A v Grinu to vědí, pročež se nesnaží příliš měnit koncepci předlohy. Spíše chtějí přepracovat mechanismy, které tak dobře fungovaly na plátně, do herní podoby, kde by měly fungovat přinejmenším stejně dobře. Situaci jim trochu komplikuje nutnost vymyslet nové úrovně, protože hra se samozřejmě nemůže odehrávat na stejných místech jako předloha, když jde fakticky o pokračování. To jim ovšem nezabránilo v přebírání jakýchsi mustrů. Uveďme si příklad: jedním z vrcholů filmu byla přestřelka v jedoucím a následně se do propasti bortícím vlaku. Ve hře zažijete něco podobného, akorát ještě drsnějšího. Zúčastníte se totiž akce v letadle, ve kterém je díra jako vrata od stodoly a jež se nezadržitelně řítí k zemi. Přitom ale musíte především bojovat, skrývat se za sedačkami, nepřibližovat se k otvoru a zároveň se snažit balancovat, jelikož letadlo sebou pořádně hází. Tomu říkáme adrenalin a dobrý výběr prostředí!
Je docela jasné, že Wanted: Weapons of Fate budou striktně lineárním a hodně atmosférickým titulem, který si rád vypomáhá nejrůznějšími skripty, které vás ještě více vtáhnou do akce. Nepůjde ale o takový extrém jako v Call of Duty.
Někdy se budete muset na chvíli zastavit a zúčastnit se přestřelky s využitím sofistikovaného krycího systému. Často se dostanete na prostranství s nejrůzněji rozmístěnými překážkami. Za ně je možné zakleknout, vyklánět se, vykukovat a samozřejmě i střílet - ať už cíleně, nebo naslepo. V takovém případě ale nečekejte, že trefíte něco velkého. Spíše nepřátele zatlačíte a donutíte je rovněž se schovat. To vám dá čas na přeběhnutí k další překážce. Takhle se dá nějakou dobu pokračovat. A když se dostanete třeba až bedně, za níž se z druhé strany skrývá protivník, můžete vytáhnout kudlu a bodnutím svrchu ho překvapit. Aha, my vám to ještě neřekli - Wanted bude hodně brutální hrou.
Wanted je titulem jako vyšitým pro zpomalení času. A také, že se ho v hojné míře dočkáte. Nejprve ale efektivní a úspěšnou akcí musíte nasbírat dostatek potřebné energie. A pak onen slow-motion můžete spustit. Nepřátele se zabarví, takže je jednodušší je trefit, jejich kulky však létají pomalu, tudíž se jim snadno vyhnete. K tomu si lze vypomoct řadou akrobatických manévrů, jako jsou kotouly či skoky do všech možných stran. Když už vás nebude bavit střílení, není problém vyzkoušet kontaktní boj. Ale nečekejte zase nějakou mlátičku. Každopádně jako zpestření těch několik ran a kopů plynule zapojených do efektního komba sedne parádně. Nesmíme zapomínat ani na největší „trademark" Wanted, jímž jsou samozřejmě střely létající až za roh, případně do oblouku. Je otázkou, zda to bude fungovat i jako herní prvek a zda nebude příliš složité výstřel zakroutit. Autoři nás ale ujišťují, že to problém nebude a vše půjde provést hezky svižně. Pokud by se něco takového skutečně povedlo, mohlo by jít o velké zpestření hratelnosti.
Po technické stránce by měl Wanted patřit minimálně k lepšímu nadprůměru, jelikož běží na interním enginu Grin, se kterým mají autoři zkušenosti a vědí, jak na něm postavit atmosférické prostředí. Wanted tak není jen jednou z nejnadějnějších her podle filmu, ale rovnou černým koněm celého akčního žánru pro tento rok. Dočkat bychom se ho měli ještě v prvním čtvrtletí.
Trailer ke hře: