Hlavní navigace

World of Warcraft: The Burning Crusade

30. 4. 2007

Sdílet

Neuvěřitelných osm miliónů hráčů z celého světa tráví hodiny, dny a měsíce ve virtuálním světě onlinového RPG World of Warcraft. Jejich počet řadí tento titul mezi nejúspěšnější hru svého žánru a také z něj dělá zatraceně výnosnou záležitost.

Neuvěřitelných osm miliónů hráčů z celého světa tráví hodiny, dny a měsíce ve virtuálním světě onlinového RPG World of Warcraft. Jejich počet řadí tento titul mezi nejúspěšnější hru svého žánru a také z něj dělá zatraceně výnosnou záležitost.



Pokud nepatříte ke znalcům počítačové zábavy a nevíte, jak přesně to v takové masivně multiplayerové hře – zkráceně MMO – chodí, vězte, že vydavatelé kromě příjmu z prodeje „krabic“ těží hlavně z pravidelných měsíčních poplatků, které hráči musí odvádět, aby měli do virtuální fantasy říše žijící svým vlastním životem vůbec přístup. Existují sice výjimky (například skvělý titul Guild Wars, který je kromě úvodní investice do zakoupení hry přístupný zcela zdarma), ale World of Warcraft mezi ně nepatří. Poplatky vás tedy samozřejmě neminou ani v případě, že si pořídíte pokračování této pecky, datadisk s podtitulem The Burning Crusade. A ještě jedno upozornění: k jeho spuštění musíte mít navíc nainstalovanou i původní World of Warcraft.



Deset levelů navíc
Tolik něco technických informací, teď už ke hře samotné. Fanoušci titulu, kteří si své virtuální hrdiny již vymazlili na šedesátou, tedy doposud maximální, úroveň, si po nainstalování datadisku mohou své miláčky dále trénovat. Limit levelu zkušeností se totiž posouvá na sedmdesát, a rozhodně nejde o proces, který byste při běžném stylu hraní zvládli za stejnou dobu jako jiných deset levelů, třeba z padesátky na šedesátku (i když je pravda, že rekord vylevelování z úrovně šedesát na sedmdesátkou je něco pod třicet hodin, ale v takovém případě se dá jen těžko mluvit o běžném hraní a nějakém zážitku, navíc rekordmanovi pomáhalo několik desítek hráčů). S novými levely pochopitelně souvisí i přidání deseti talentových bodů, kterými lze specializovat vybrané povolání; i samotné talentové stromy se dočkaly zajímavých novinek a přeskupení.



Nová říše z ptačí perspektivy
Své nové či staré hrdiny pochopitelně můžete prohánět po zcela nových území, rozmanitých lokalitách nového kontinentu Outlands. Můžete se těšit na vyprahlé pustiny, bažinatý kraj, houbový les či mystický hvozd. Pochopitelně zavítáte i do mnoha záchytných bodů, tedy vesniček, pevností a měst, mezi kterými se budete moci pohybovat nejen pěšky, ale klasicky i „leteckými linkami“ pomocí gryfů či jiných létavců. S dopravními prostředky, neboli „mounty“, ovšem souvisí další velká novinka The Burning Crusade. Kromě koňů, obřích koček a dalších společníků dobře známých z původní hry se totiž v nové říši můžete těšit i na svá vlastní létající zvířata. S jejich pomocí se můžete prohánět nad krajinou, jak se vám zachce, a nejste odkázáni jen na předem dané letecké trasy. Do některých míst v Outlands se dokonce ani pěšmo nedostanete, a získání vlastního gryfa, wyverna či dokonce draka tak není jen prestižní, ale i ryze praktickou záležitostí.



Noví obyvatelé
Dlouho diskutované byly již před vydáním hry i dvě zbrusu nové rasy. Řady Hordy posílili krvaví elfové, kteří jsou zaměřeni zejména na magii; dokáží coby rasovou schopnost využít třeba vysávání many z nepřátel a vůbec jsou nepříjemnými soupeři. Aliance byla posílena mýtickými Draenei, míšenci lidí a draků. Tyto nové rasy v sobě nesou i jakési vyrovnání sil mezi Hordou a Aliancí; dříve totiž mohla mít pouze Horda ve svém středu šamany, a paladinové byli zase výhradní výsadou Aliance. Nové rasy ale toto pravidlo porušují. Předpokládáme tedy, že se na herních serverech zakrátko vyrojí zástupy krvavých elfů – paladinů a šamanů z řad Draenei. Až čas ukáže, zda bylo toto rozhodnutí správné, a zda skutečně směřuje k vybalancování sil v soubojích hráčů.



Silné předměty, rozmanité úkoly
Na novém kontinentě samozřejmě můžete hrát za nové postavy od prvního levelu, nebo si své namakané bijce z předchozí hry protáhnout portálem v Blasted Lands a vydat se vstříc nejmocnějším soupeřům a honbě za sedmdesátým levelem. Ať už zvolíte jakoukoliv možnost, budete asi překvapeni, jak kvalitní předměty budete získávat za splněné úkoly i zabité nepřátele. Vývojáři tak velice okatě dávají najevo všem hráčům, o jaké výhody se připravují tím, že si nepořídí nový přídavek. A nešidí se jen o nové předměty (kdy z běžného nepřítele leckdy vypadnou mnohem lepší kousky než z tuhých soupeřů v drsných instancích na starém kontinentě), ale samozřejmě i o mnoho nových úkolů. Celá hra je nyní o dost příběhovější, úkoly jsou propracovanější a nechybí jim ani vtip. Pro běžné hráče je příjemný i posun ke kratším a snad i o něco lehčím dungeonům, přičemž instance jsou dostupné většinou i pro malé skupinky, a tedy hratelné i gildami o několika málo členech.



Magické drahokamy
Když už jsme v minulém odstavci nakousli předměty, pojďme si k nim říci něco více. Autoři totiž kromě nových kousků jako takových přidali i možnosti jejich vylepšování. Některé předměty tak mají sloty na speciální drahokamy. Pokud se vám při této informaci vybavuje akční RPG Diablo II (shodou okolností rovněž od Blizzardu), nejste daleko od pravdy. Princip je opravdu podobný, takže třeba přidáním určitého drahokamu do brnění můžete zvýšit sílu postavy a podobně. S drahokamy souvisí i nové řemeslo, klenotnictví. Postavy s touto specializací se věnují hlavně různým kejklům s výše zmíněnými drahými kameny pro vylepšení předmětů, ale kromě toho mohou také vyrábět různé magické šperky a další volovinky.



Řežba mezi hráči
Autoři pochopitelně mysleli i na příznivce PvP, tedy bitev mezi hráči. Dočkali jsme se tak nových lokací, ve kterých Horda a Aliance poměřuje své síly; zajímavým příkladem je třeba pevnost Hellfire Citadel, jejíž držení přidává vítězné straně bonus k poškození v rámci celé lokality. Změnil se i systém získávání PvP bodů, který je nyní méně frustrující a úspěchy není potřeba udržovat každodenním hraním.



Přátelštější hra
Odklon od hardcore pařanů k běžným či dokonce svátečním hráčům je konec konců znát ve více oblastech. Již výše jsme zmínili, že autoři nyní přejí i menším gildám, a dodejme, že přejí i sólování; tedy samozřejmě ne v instancích, ale při plnění běžných úkolů. Odměny za zabité bossy v instanci jsou pak spravedlivější – nejsilnější artefakty totiž získáváte pomocí speciálních tokenů, který prostě dostane za zabitého nepřítele každý; odpadá tak pro mnohé hráče frustrující procházení stále stejných lokací a čekání na vrtkavou náhodu, zda z bosse kýžený artefakt vypadne či nikoliv.



Stále skvěle
Graficky hra samozřejmě vychází z předchozího titulu, kvalita textur, animací i dalších prvků je tedy podobná a zachovává si svůj typický komiksově pohádkový ráz. Nicméně autoři přidali něco světelných efektů a také se jim podle našeho názoru podařilo udržet vysoko nastavenou laťku designu herního světa. Možná ji dokonce i o kousek posunuli, zejména pestrostí a rozmanitostí jednotlivých lokalit. Hudba je úžasná, opět možná o fous lepší než v původním WoW. Blizzard rozhodně odvedl dobrou práci. Vzhledem k tomu, kolik novinek a výhod datadisk přináší, je pro všechny fanoušky World of Warcraft vcelku jasnou koupí. Takže, vzhůru do Outlands!



Hodnocení: 8,8
Výrobce: Blizzard Entertainment
Vydavatel: Vivendi
Distributor pro ČR: CD Projekt
Lokalizace: žádná
Cena: 1499 Kč
Multiplayer: ano (pouze multiplayer)

Autor článku