Facebook údajně okopíroval celou řadu technologií, které vyvinulo Yahoo. „Celý model sociální sítě používaný Facebookem, který umožňuje uživatelům vytvářet profily a propojovat se s dalšími osobami a společnostmi, je založen na technologií sociálních sítí, kterou má patentovanou Yahoo,“ stojí mimo jiné v žalobě, kterou podalo Yahoo v pondělí u oblastního soudu v severní Kalifornii.
Yahoo viní Facebook z porušování patentů technologií souvisejících s reklamou, ochranou soukromí, vlastními úpravami vzhledu stránek, sociálními sítěmi a komunikačními nástroji integrovanými v sociální síti. Žaloba popisuje některé funkce Facebooku, ve kterých jsou údajně využívány technologie patentované Yahoo. Například pokud jde o reklamy, Facebook údajně porušuje patenty týkající se reklam vkládaných do videa nebo plateb za kliknutí na reklamu.
Yahoo neoznámilo, zda nabídlo licence svých technologií Facebooku, podle neoficiálních informací ale spíše jen hrozilo podáním žaloby. Představitelé Facebooku v pondělí prohlásili, že jsou postupem Yahoo překvapeni: „Mrzí nás, že se Yahoo, náš dlouholetý partner, který získával díky spolupráci s Facebookem značné výhody, na nás rozhodl podat žalobu. O tomto rozhodnutí jsme se dozvěděli až z médií. Těmto nepochopitelným aktivitám se budeme aktivně bránit.“
Analytici předpokládají, že tato žaloba souvisí s chystaným vstupem Facebooku na burzu, protože Yahoo se zachovalo obdobně i v případe Googlu. „Podle mě načasování souvisí se vstupem na burzu, který se Yahoo pokusí zneužít k tlaku na Facebook, aby dal přednost mimosoudnímu vyrovnání před soudním sporem,“ řekl analytik Greg Sterling z agentury Sterling Marekt Intelligence.
Yahoo se údajně nespokojí s pouhým zpětným doplatkem licenčních poplatků. Jeho právníci oznámili: „Facebook používáním technologií patentovaných společností Yahoo tuto společnost poškodil natolik, že pouhá kompenzace nezaplacených licenčních popltaků nebude stačit. Tím, že Facebook používal technologie Yahoo, zvýšil své příjmy a podíl na trhu, protože nemusel vynakládat prostředky potřebné na vývoj těchto technologií.“
Podle Sterlinga je hlavním důvodem snaha Yahoo o získání prostředků jiným způsobem než z reklam, kde se mu vůbec nedaří. Díky vhodnému načasování si může zajistit zdroj příjmů za uplatňování svých patentů u úspěšnější konkurence.