Za co stojí vaši přátelé - Přesněji: Za kolik?

1. 2. 2000

Sdílet

Prodejte třeba i babičkuKolik za ni můžete dostat? Současné ceny jsou: pětiprocentní podíl z jakéhokoli nákupu knihy nebo cédéčka, či přímo celých pět dolarů, pokud přítele př...
Prodejte třeba i babičku
Kolik za ni můžete dostat? Současné ceny jsou: pětiprocentní podíl z jakéhokoli
nákupu knihy nebo cédéčka, či přímo celých pět dolarů, pokud přítele přivedete
jako nového zákazníka. Všechno co potřebujete udělat je přesvědčit jej, aby
nakupoval v určitém internetovém obchodě.
Sen všech obchodníků se začíná plnit. Letadlový (nebo chcete-li virový)
marketing se řítí po síti rychlostí světla, jedna zainteresovaná kavka to poví
dvěma, ty dalším dvěma a tak dále, za chvíli se k obchodníkům začnou hrnout
miliony, miliardy, biliony (stop, to stačí), zákazníků. Záhy začnou jejich účty
praskat ve švech. Alespoň podle představ jejich marketingu. A to vše za 5 % z
ceny prodaného zboží to je téměř zadarmo.
V předvánočním zmatku jsem si všiml na Amazonu věty asi tohoto znění: "Řekněte
o nás svým přátelům, oni dostanou 5dolarový dárkový certifikát a vy, pokud si
něco u nás koupí, ho dostanete také." A tak pokud jste podlehli, což není nic
těžkého (kdo by nechtěl obdarovat pěti dolary svého přítele), na jeho adresu
dostane e-mail ve znění "Kdy jste naposled slyšeli o vašem příteli, panu XY?
Právě teď vám poslal certifikát na pět dolarů...." To, že právě poštovné a
balné většiny produktů na Amazonu stojí okolo pěti "babek", mu již milosrdně
nikdo nesdělí.
Nebo naopak můžete dostat e-mail vy sami od svého přítele, kterého do svých řad
naverbovala konkurence, Barnes & Noble, ve znění: "Ahoj, jak se vede? Právě
jsem se stal členem MybnLink programu. Pokud si tady něco koupíš přes můj link,
dostanu 5 % z ceny. Tak neváhej a brzo si něco kup!"
Nebo si můžete podobný e-mail napsat sami sobě "vyděláte" na tom dvakrát (váš
on-line obchodní dům ovšem také). Splní se sen všech marketingových obchodníků
sami sebe stimulujete k vyšším nákupům.
Další nákupní internetové sites, například Accompany, nabízejí jiný model.
Přesvědčete přátele, aby si koupili stejný výrobek spolu s vámi a všichni
dostanete lepší, "množstevní" slevu. Na své stránce mají tyto sites tlačítko,
po jehož stisknutí se objeví e-mailové okénko, do kterého jen doplníte adresu,
do textového políčka se automaticky vygeneruje začátek: "Píšu ti, protože ti
chci dát vědět o této skvělé slevě..." a můžete odeslat. Tato site má velmi
mnoho zákazníků, někteří z nich však přiznávají, že kromě potěšení z až 20%
slevy mají poněkud divný pocit z toho, že nutili své přátele koupit si přesně
tento produkt v tomto obchodě za tuto cenu. Ale všichni svorně dodávají, že by
to udělali znovu.
Tento nový virový marketing, spolu s takzvaným přidruženým programem
(affiliate/associate program), jsou trendy Webu nejbližší budoucnosti.
Přidružené programy
Název zní jak ze starých dob RVHP. Ale ve skutečnosti se jedná o hypermoderní
marketingový tah. On-line obchody nabízejí provozovatelům malých, méně
navštěvovaných stránek tuto dohodu: Umísti na své stránky odkaz na náš obchod,
a pokud se tudy k nám někdo dostane a něco si u nás koupí, dostaneš z toho
podíl. Většinou se jedná o 5 %, pokud ale na svých stránkách doporučujete jednu
konkrétní knihu, pak z případného nákupu dostanete celých 15 %.
Desetitisíce vlastníků stránek, kteří chtějí také získat něco z bohatství
bohatých, se do těchto programů zapojují. Ale není všechno zlato, co se třpytí.
Autor tohoto článku se nějakých peněz domohl jen proto, že přes svůj link
nakupoval sám. Někteří provozovatelé amatérských hudebních stránek, zapojených
do tohoto programu, uvádějí, že jim ani po roce žádné peníze nepřišly.
Není divu. Udává se, že jen asi jedno procento z návštěvníků takovýchto stránek
na link klikne a z nich jedno procento si něco koupí. Takže pokud máte 10 000
přístupů ročně, je tady velká šance, že nákup provede jen jeden člověk. A to
jsme u amerických odhadů kolik by se našlo koupěchtivých Čechů, žádní analytici
neuvádějí. Pro velké on-line obchody je to velmi lákavé uvidí je tisíce
zákazníků, vryjí se do jejich podvědomí, propagaci za ně udělá někdo jiný,
miliony osobních e-mailů s jejich jménem kolují světem a je to nestojí téměř
nic.
Přátelé? Ti už dávno odešli!
Většina lidí, kteří se účastní této marketingové hry, tvrdí, že obesílání
přátel s výzvami ke koupi není nic špatného. Ale kde je hranice mezi
upozorněním na výbornou cenu a spamem?
Tyto obchodní praktiky z vás spíše než zámožného přítele udělají nepopulárního
známého, kterého už na žádný večírek nikdo nepozve. Kolik byste opravdu dali za
své přátele? Pět dolarů?
Mimochodem, od skutečně dobrých přátel vám nejspíš dojde takovýto e-mail: "Až
budeš příště potřebovat peníze, tak se prostě zeptej! A neposílej mi takovéhle
nesmysly".
Odpovídající odkazy
www.amazon.comwww.mybnlink.comwww.accompany.com

Autor článku