Za rozsáhlými výpadky v EU obvykle stojí kyberútoky

22. 8. 2013

Sdílet

 Autor: © kentoh - Fotolia.com
Nejhorší vliv na kvalitu internetového připojení v členských zemích Evropské unie mají kybernetické útoky.

Ačkoliv měly kybernetické útoky v loňském roce na svědomí asi jen 6 % všech výpadků veřejných elektronických komunikačních sítí a služeb v Evropské unii, na zhoršenou konektivitu uživatelů měly podstatně větší vliv než hardwarové poruchy, které jsou přitom častější příčinou internetových výpadků.

S informací přišla Evropská agentura pro bezpečnost sítí a informací (ENISA). Podle ní stály hardwarové poruchy v roce 2012 asi za 38 % všech výpadků internetového připojení na území EU a nějakým způsobem se průměrně dotkly přes 1,4 miliónu uživatelů. Kybernetické útoky i přes menší podíl na samotných výpadcích narušily komfort v průměru asi 1,8 miliónu lidí.

Primárním cílem kyberútoků bylo narušení internetového připojení. Konkrétně byly druhou nejčastější příčinou výpadku pevného internetového připojení (20 %) a v menší míře narušily také mobilní internetové služby (13%).

ENISA ve své zprávě vychází z analýzy 79 incidentů, které se v loňském roce staly v 18 členských státech Evropské unie a které vedly k vážným výpadkům telefonních a internetových služeb. Pouze 9 členských zemí nezaznamenalo žádný výpadek a 1 země zatím nepodala hlášení.

Agentura rozdělila incidenty do pěti kategorií podle jejich příčin. Kromě selhání systému či třetí strany ENISA rozlišuje také lidské chyby, přírodní jevy a úmyslné jednání. Nejčastější příčinou (79 %) byla systémová chyba. Selhání třetí strany stálo za 13 % incidentů, úmyslné jednání za 8 %, přírodní jevy za 6 % a lidské chyby za 5 %. Některé incidenty se přitom dostaly i do více než jedné kategorie.

Poruchy způsobené přírodními jevy: bouřemi, záplavami, vánicemi či zemětřesením, a lidskou chybou vyústily ve vůbec nejdelší výpadky. Jeden takový výpadek trval v průměru 36, respektive 26 hodin. Na druhou stranu však oba typy výpadků postihly malé množství uživatelů – v průměru 557 a 447 tisíc.

Úmyslné jednání naproti tomu postihlo přes 1,5 miliónu uživatelů, ačkoliv v průměru takový výpadek trval 4 hodiny. Co do počtu postižených uživatelů však „zvítězily“ výpadky způsobené přetížením, které se průměrně dotkly asi 9,4 miliónu lidí. Kyberútoky, jak již bylo řečeno, odstřihly od internetu v průměru přes 1,8 miliónu uživatelů. Asi nikoho nepřekvapí, že šlo obvykle o útoky typu DDoS.