Hlavní navigace

Zájem o placenou televizi roste

27. 8. 2010

Sdílet

 Autor:
Diváci v Česku začínají být náročnější a více vyhledávají placené televizní programy ať již ve formě kabelové televize, tak satelitního vysílání.

Mít doma placenou televizi prostřednictvím satelitu nebo kabelu je pro stále větší počet Čechů obvyklejší. Počet diváků placené televize v posledních třech letech meziročně stoupá v rozmezí 20–28 procent (zohledňuje diváky kabelové i satelitní televize). Vyplývá to z údajů České asociace elektronických komunikací (ČAEK) sdružující přední tuzemské kabelové a satelitní operátory.

Obdobný růst počtu zákazníků zaznamenává i mediální společnost IKO TV Central Europe, která v Česku a na Slovensku provozuje placené televizní kanály Film+, DoQ a Fishing&Hunting (F&H).

Poptávka po placené TV ale nebyla vždy samozřejmostí. Začala se rozvíjet během devadesátých let s rozvojem kabelových operátorů a na nové intenzitě nabrala s digitalizací televizního vysílání. Ta donutila statisíce domácností, aby se začaly zajímat o kabelovou TV nebo satelit. „Velká část z nich najednou zjistila, že si mohou vybírat podle žánrů a okamžité nálady, na což diváci nebyli u neplacené televize zvyklí. Nejpopulárnější jsou filmové balíčky, sportovní pořady a vyhraněné kanály – třeba extrémní sport, příroda a erotika,“ podotýká František Malina, tiskový mluvčí největšího tuzemského kabelového operátora UPC.

Zatímco třeba Maďaři nebo Rumuni považují řadu let za samozřejmé, že si denně mohou vybrat z desítek kanálů, Češi si ještě donedávna vystačili se čtyřmi televizními programy. „Pokud si maďarský divák nemůže vybírat z alespoň padesáti kanálů, je nespokojený. Valná většina Čechů si ale až donedávna vystačila pouze se čtyřmi celoplošnými kanály,“ komentuje Erika Luzsicza z IKO TV situaci v regionu, ve kterém mediální skupina IKO TV Central Europe působí.

Rozdíly v preferencích diváků nesouvisí s jinou mentalitou, ale hlavně s historicky rozdílným rozšířením kabelové a satelitní TV v dané zemi. „Penetrace kabelové a satelitní TV je například v Maďarsku několikanásobně vyšší, což se automaticky projevuje ve vyšší sledovanosti placených kanálů. V Maďarsku je například Film+ třetím nejsledovanějším televizním kanálem,“ upozorňuje Luzsicza.

V České republice postupně klesá počet domácností spokojených jen s volně šiřitelnými programy, a to i přestože digitalizace celoplošného vysílání přinesla několik nových TV kanálů. Popularitě placené TV navíc pomáhá rozmach kvalitní audiovizuální techniky v domácnostech: „Lidé chtějí na svých velkoplošných obrazovkách sledovat více než jen průměrnou zábavu, proto jsou ochotni investovat do lepší a technicky kvalitnější programové nabídky. Očekáváme proto dynamičtější růst zájmu o programy ve vysokém rozlišení a 3D,“ vysvětluje Erika Luzsicza, ředitelka IKO TV Central Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Trend růstu zájmu o placenou televizi zaznamenává také největší tuzemský kabelový operátor UPC. „Každoročně stoupá počet diváků, kteří si potrpí na programovou různorodost a vyšší kvalitu obsahu. Zájem je i o další služby, třeba vysílání ve vysokém rozlišení či 3D. Takové domácnosti pak volí placenou televizi. Tyto kanály totiž nejsou odkázány pouze na příjmy z reklamy a mohou si dovolit výrobu atraktivnějšího obsahu, nabídnout široký výběr kvalitních a nových filmů či nejzajímavější sportovní přenosy,“ uzavírá František Malina, tiskový mluvčí společnosti UPC.