Mít doma placenou televizi prostřednictvím satelitu nebo kabelu je pro stále větší počet Čechů obvyklejší. Počet diváků placené televize v posledních třech letech meziročně stoupá v rozmezí 20–28 procent (zohledňuje diváky kabelové i satelitní televize). Vyplývá to z údajů České asociace elektronických komunikací (ČAEK) sdružující přední tuzemské kabelové a satelitní operátory.
Obdobný růst počtu zákazníků zaznamenává i mediální společnost IKO TV Central Europe, která v Česku a na Slovensku provozuje placené televizní kanály Film+, DoQ a Fishing&Hunting (F&H).
Poptávka po placené TV ale nebyla vždy samozřejmostí. Začala se rozvíjet během devadesátých let s rozvojem kabelových operátorů a na nové intenzitě nabrala s digitalizací televizního vysílání. Ta donutila statisíce domácností, aby se začaly zajímat o kabelovou TV nebo satelit. „Velká část z nich najednou zjistila, že si mohou vybírat podle žánrů a okamžité nálady, na což diváci nebyli u neplacené televize zvyklí. Nejpopulárnější jsou filmové balíčky, sportovní pořady a vyhraněné kanály – třeba extrémní sport, příroda a erotika,“ podotýká František Malina, tiskový mluvčí největšího tuzemského kabelového operátora UPC.
Zatímco třeba Maďaři nebo Rumuni považují řadu let za samozřejmé, že si denně mohou vybrat z desítek kanálů, Češi si ještě donedávna vystačili se čtyřmi televizními programy. „Pokud si maďarský divák nemůže vybírat z alespoň padesáti kanálů, je nespokojený. Valná většina Čechů si ale až donedávna vystačila pouze se čtyřmi celoplošnými kanály,“ komentuje Erika Luzsicza z IKO TV situaci v regionu, ve kterém mediální skupina IKO TV Central Europe působí.
Rozdíly v preferencích diváků nesouvisí s jinou mentalitou, ale hlavně s historicky rozdílným rozšířením kabelové a satelitní TV v dané zemi. „Penetrace kabelové a satelitní TV je například v Maďarsku několikanásobně vyšší, což se automaticky projevuje ve vyšší sledovanosti placených kanálů. V Maďarsku je například Film+ třetím nejsledovanějším televizním kanálem,“ upozorňuje Luzsicza.
V České republice postupně klesá počet domácností spokojených jen s volně šiřitelnými programy, a to i přestože digitalizace celoplošného vysílání přinesla několik nových TV kanálů. Popularitě placené TV navíc pomáhá rozmach kvalitní audiovizuální techniky v domácnostech: „Lidé chtějí na svých velkoplošných obrazovkách sledovat více než jen průměrnou zábavu, proto jsou ochotni investovat do lepší a technicky kvalitnější programové nabídky. Očekáváme proto dynamičtější růst zájmu o programy ve vysokém rozlišení a 3D,“ vysvětluje Erika Luzsicza, ředitelka IKO TV Central Europe pro Českou republiku a Slovensko.
Trend růstu zájmu o placenou televizi zaznamenává také největší tuzemský kabelový operátor UPC. „Každoročně stoupá počet diváků, kteří si potrpí na programovou různorodost a vyšší kvalitu obsahu. Zájem je i o další služby, třeba vysílání ve vysokém rozlišení či 3D. Takové domácnosti pak volí placenou televizi. Tyto kanály totiž nejsou odkázány pouze na příjmy z reklamy a mohou si dovolit výrobu atraktivnějšího obsahu, nabídnout široký výběr kvalitních a nových filmů či nejzajímavější sportovní přenosy,“ uzavírá František Malina, tiskový mluvčí společnosti UPC.