Zájem o tablety přebije smartphony

5. 11. 2013

Sdílet

 Autor: © Scanrail - Fotolia.com
Globální prodej osobních zařízení, jež zahrnují PC, mobily a tablety, letos podle předpokladů vzroste o zhruba 4,5 procenta. Největším motorem vzestupu jsou přitom levnější varianty přístrojů ve všech kategoriích.

Uvádí to studie Gartneru, podle níž jednoznačně nejhorším segmentem jsou PC s očekávaným poklesem prodejů o 8,4 %. Naopak jako nejdynamičtější se ukazují tablety se vzestupem dodávek o více než polovinu. Celkově se tak všech zmíněných systémů v letošním roce prodá 2,32 miliardy jednotek.

Celosvětové dodávky tradičních PC, jež zahrnují jak desktopy, tak notebooky, budou letos činit 303 miliony, což je dokonce o 11,2 % méně než vloni. Pokud se k těmto PC připočítají i ultramobilní verze PC, je snížení prodejů méně dramatické – už zmíněných 8,4 %.

Prodej mobilů by měl být podobný loňskému (+3,7 %) při objemu více než 1,8 miliardy přístrojů. Jako nejatraktivnější pro výrobce se tak jeví tablety s dynamikou 53,4 %, což odpovídá 184 milionům jednotek.

Stále více uživatelů se přiklání k levnějším variantám tabletů s úhlopříčkou sedmi palců, které jsou cenově zajímavé, a přitom pro konzumování obsahu pro uživatele přijatelné. Podle studie Gartneru tablety s menší úhlopříčkou dnes běžní spotřebitelé preferují.

V průměru jsou to v zemích, jako Německo, Francie, Itálie či Velká Británie, úhlopříčky v rozsahu 8,3–9,5 palce. Polovina respondentů, kterých bylo 21 500, využívala tablety s displejem 8 palců a méně.

Podle analytiků tak lze očekávat, že letošním hitem pro vánoční sezonu budou právě tablety s menší úhlopříčkou, které tak v oblibě dárku zřejmě překonají dosavadního lídra, tedy smartphone.

Ačkoliv preferencí uživatelů jsou dedikované systémy, Gartner vidí příležitost i pro hybridní ultramobilní přístroje, jež spojují funkcionalitu PC a podobu tabletů. Lidé, kteří u svých přístrojů balancují na pomezí práce a zábavy, mohou právě v těchto zařízeních nalézt vhodný kompromis mezi užitnou hodnotou a výhodami, které by jim nabídly dva samostatné systémy.

Uživatelé, kteří mají dostatečný příjem, podle všeho zvolí kombinaci jednoduchého tabletu, který doplní o ultramobilní PC, v jehož rámci budou dělat většinu svých činností. To podle Gartneru bude také znamenat ústup zájmu o drahé prémiové chytré telefony – zákazníci se spíše přikloní k zařízením střední třídy, respektive k levným přístrojům s Androidem (v závislosti na vyspělosti trhu).

Na rozdělení trhu zřejmě nebude mít vliv plánované ukončení podpory Windows XP – naprostá majorita větších firem dokončila nebo právě uskutečňuje migraci na Windows 7, respektive Windows 8.

Klíčovým operačním systémem je Android, který využívá 38 % přístrojů dodaných v letošním roce. Počet zařízení s Windows se sice letos sníží (o zhruba 4,3 %, hlavně kvůli nižším dodávkám PC), příští rok ale má podle Gartneru podíl tohoto OS opět růst, a to až o desetinu. Dramatický pokles je letos znát u BlackBerry OS a ani v příštím roce se to zřejmě nezlepší.

Gartner také poukazuje na atraktivitu tzv. nositelných zařízení (wearable device), která budou tvořit doplněk k mobilům – jen minimum lidí prý svůj smartphone nahradí nositelnými systémy v kombinaci s tabletem. Úspěch tohoto modelu však není ještě jistý.

ICTS24

Globální prodej počítačů a mobilů

Kusový prodej u jednotlivých platforem, rok 2013 (v tisících)

 
2012
2013
2014
PC (desktopy a notebooky)
341,273
303,100
281,568
Ultramobilní PC
9,787
18,598
39,896
Tablety
120,203
184,431
263,229
Mobily
1,746,177
1,810,304
1,905,030

Zdroj: Gartner, říjen 2013