Na domácím trhu přibylo v prvním pololetí tohoto roku 12 tisíc nových webových prezentací. Jejich celkový počet tak vzrostl na více než 185 tisíc. Češi za něj letos zaplatí 560 milionů. Růst trhu webových pronájmů byl podstatně ovlivněn snížením ceny za registraci národní domény CZ.
Mnoho zákazníků si k nové doméně s koncovkou CZ pořídilo i webové stránky. Celkový nárůst trhu tak v prvních šesti měsících roku překonal 5% vzestup trhu ve stejném období loňského roku. Mělo by jít však spíše o krátkodobý trend, v delším časovém horizontu lze očekávat zpomalování růstu českého trhu tzv. webhostingových pronájmů. Letos by se u nás mělo vybrat na pronájmech asi 560 milionů korun.
Domácí trh kopíruje vývoj na vyspělejších trzích. Webové prezentace se mění v interaktivní webové služby, často označované nálepkou Web 2.0. Samotní uživatelé se aktivně podílejí na vytváření internetového obsahu, případně se zapojují do budování virtuálních sociálních sítí či komunit. Z internetu se tak stává univerzální komunikační platforma, která stále významněji ovlivňuje každodenní život.
Dlouhodobě nejúspěšnějšími pronajímateli webového prostoru jsou na domácím trhu firmy Active 24 a Internet CZ. Společně obhospodařují polovinu všech pronájmů. Ani pořadí na dalších místech se již několik let nemění. Na třetím, resp. čtvrtém místě následují společnosti Zoner software a Ignum, pátá je firma Nethost.
pořadí | webhoster | počet virtuálních serverů |
1 | ACTIVE 24 | 43 900 |
2 | INTERNET CZ | 38 100 |
3 | ZONER SOFTWARE | 23 400 |
4 | IGNUM | 16 400 |
5 | NETHOST | 15 200 |
6 | WEB4U | 12 400 |
7 | PIPNI | 11 300 |
8 | TELEFÓNICA O2 | 8 900 |
9 | ČESKÝ HOSTING | 8 400 |
10 | BANÁN | 6 500 |
(Zdroj:Hormart) |